torstai 14. tammikuuta 2010

LOST.




Ensimmäinen biisi on edesmenneen Ultra Bran kappale "Ero", jonka sanoitus on Anna Ahmatovan saman nimisestä runosta. Toinen kappale (video ei liity asiaan...) on yhtä lailla kuopatun Don Huonojen säveltämä ja sovittama "Sininen yö", jonka lyyrikat ovat Mika Waltarin kynästä. Opin vasta vähän aikaa sitten, etteivät näiden (2000-luvun alussa suosikkejani olleiden) kappaleiden sanoitukset olekaan biisintekijöiden keksimiä, vaan merkittävien kirjailijoiden tuotoksia. Mietin aina ennen, että miksi juuri nämä kappaleet olivat niin koskettavia, mutta niin kuin olen kirjojen kansien välistä huomannut, sanojen voima voi olla suuri. Jopa niin suuri, että ne vetävät ympärilleen sävelmän ja vaativat tulla lauletuiksi.

Haastan teidät paljastamaan minulle kommentiboksiin jonkun teitä koskettaneen kappaleen. Olisi ihanaa, jos voisitte mahdollisuuksien mukaan laittaa linkin, josta biisin pääsee kuuntelemaan suoraan netissä!

3 kommenttia:

  1. Ihania biisejä! Minulle koskettavin kappale on vanha mustalaislaulu, jota isovanhempani on aina laulaneet meille lapsille. Kappaleen nimi on "katu iltojen tummuessa" Netistä löysin vain jonkun ruotsalaisen naisen laulamana, mutta aika perinteisen kuuloinen. http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=2032316849 Tässä Sanat:

    Katu iltojen tummuessa, valohyrskeet ne on vaienneet.
    Valokaarien leimahdellessa, olen sinua aina muistellut.

    Ja minä vien aina sinut sinne, missä pöytämme oottaneet on.
    Siellä tunnet sinä riemujen mahdin, ja karkelon hurmion.

    Yli pöytämme kukkasien, sinä kättäsi mulle tarjoilit.
    Ja me keinuimme säveleissä, saksofoonit ja viulut ne soi.

    Ja minä vien aina sinut sinne, missä pöytämme oottaneet on.
    Sielä tunnet sinä riemujen mahdin, ja karkelon hurmion.

    Vaan nythän lähden minä ulos kaupungille, valohyrskeet ne on vaienneet.
    Kotiportillani kaikkien nähden olen sinua hyvästellyt. Kotiportillani kaikkien nähden olen sinua hyvästellyt.

    <3 ahh ihan lapsuus tulee mieleen ja tippa linssiin<3

    VastaaPoista
  2. Ihana haaste Juillian ja ihania biisejä..

    And i think to myself WHAT A WONDERRFUL WORL/ I see skies of blue and clouds of white/ the bright blessed day, the dark sacred night..

    LOUIS ARMSTRONG ja sydämen sulattava kähisevän seksikkään aidosti tulkittu ikivihreä suosikkini..tämä Armstrongin biisi vie kyllä turhat huolet pois..tepsii aina!

    Pekka Ruuskan biisin sanoitus kiehtoo ja sävel jää pyörimään ja pyörimään ja pyörimään:

    Halki tuhannen savuisan salongin,
    Neiti tanssii gasellin askelin.
    Mulla yllä on harmaa jumpperi
    Sain sen jouluna vaimolta lahjaksi.
    Tämä neonsade silmää kirvelee, diesel lemahtaa yö kun yskäisee.

    Anna minulle armahduksesi, ole minulle Rafaelin enkeli.

    Huorat kuiskivat porttikongeissaan, ujo poika ei sinne katsokkaan.
    Ne sirosti niskojaan niksauttaa, äiti neuvoi että tuojottaa ei saa.
    Kurkku kipeänä aamuun ankeaan, kuka käski mennä alasti nukkumaan.

    Anna minulle armahduksesi, ole minulle Rafaelin enkeli.

    Lapset hinaavat kohmeisin sormin lippuja salkoihin, kuka laittaisi niille edes kengät pieniin jalkoihin.
    Viime yö veti routaan tämän maan ja se maa on kärmeitä mustanaan.
    Hermokaasuja olohuoneisiin, krotiilejä New Yorkin viemäriin.
    Kuvia vielä kuvien jälkeenkin, videotykillä suolaa haavoihin.
    Kuka sanoi, että askel painaa jo, olen kevyt kuin sudenkorento.

    Anna minulle armahduksesi, ole minulle Rafaelin enkeli.

    Uutispuuroa aamupöydässä, mies tarvitsee kunnon evästä.
    Kumpi voittaa Karhu vai Leijona, kysyy minulta töissä johtaja.
    Mikä minä olen sille vastaamaan, mulla luvut jäi kesken aikanaan.

    Anna minulle armahduksesi, ole minulle Rafaelin enkeli......A2

    VastaaPoista
  3. ei vitsi luin just et Killing me softlykin on Lori Liebermanin runosta Killing me softly with his blues! runo synty ku Lori näki Don McCleanin esittävän Empty Chairs. ja Lori levyttikin sen ekana mut vasta Robertan versiosta tuli hitti!

    VastaaPoista